Några funderingar om den svenska skolan och dess förfall. Jag ställer mig ytterst tveksam till att det räcker med lärarlegitimation, karriärvägar för lärare och höjda löner. Det går djupare än så.

Vi måste tänka på baaaaarnen!

 

I en video från en skola i ett arabland stod en massa smågluttar i kö framför sin lärare för att få en klatsch i ansiktet. En liten tjej i sexårsåldern som stod i kön hann bli helt hysterisk av rädsla, men en hurril skulle hon tvunget ha av läraren. Det finns också videor från koranskolor där man genomgående är generös med fysiska bestraffningar. Och i den delen av världen är det inte kontroversiellt utan en legitim uppfostringsmetod.

 

Som motsats i Sverige läste jag i Kindaposten den 28 december 2012 (papperstidningen) om ungdomar i nedre tonåren som slängde snöbollar på snöröjaren. Han blev arg till slut och drog in en av ungarna i traktorhytten för att köra hem denne till föräldrarna.

Men då ringer ungarna (!) till polisen, som kommer och berättar att det är olaga frihetsberövande. Ärendet låg hos åklagare i december.

 

I Borås har en barnskötare avskedats efter att ha tagit tag i ett förskolebarns arm så det blev blåmärke och rivsår då barnet bröt sig loss. Till saken hör att barnskötaren under några månaders tid lämnat upprepade tillbudsrapporter om ett utåtagerande barn utan att några extra åtgärder sattes in. Inga tidigare klagomål fanns på hennes insatser, trots det avskedades hon. 

 

I ett klassrum i Svenljunga kommun spottar en sjuårig elev på sin 60-åriga lärare. Hon reagerar med en örfil. Följden av detta blir att hon fälls för ringa misshandel och läraren ”kommer undan med 500 kronor i böter” skriver tidningen. Det finns fler fall där lärare gått emellan eller tagit tag i elever och dömts för det.

Hade det varit mitt barn hade jag sagt att den lilla skitungen fick skylla sig själv. Ställer man sig och spottar på sin lärare är man värd en örfil. Nu lärde sig barnet att spottar man på sin lärare så är det läraren som straffas. Man får det samhälle man bereder väg för.  

 

Finns det verkligen inte en medelväg mellan de här olika förhållningssätten?

Ett land som tagit ifrån de vuxna alla maktmedel för att stävja ungdomars påhitt är ett land som borde ta sig en funderare över vad man gör. Att köra hem snöbollskastaren till föräldrarna hade i mina ögon varit helt okej? Att ta det utåtagerande barnet i armen köper jag också och likaledes en örfil om ett barn spottar på sin lärare. Att slå någon till lydnad som allmän uppfostringsmetod fungerar inte och kan få förödande effekter. Men som vuxen måste du ha makten att kunna ta i om det krävs.

 

Vi pratar så ofta om barnens bästa. Barnets bästa är att vi lär barnet var gränserna går. Med gränssättningen kommunicerar vi till barnet att ”vill du vara med i samhället så tolererar vi inte det här beteendet”.

Vi vill alla det bästa för våra barn. Och det bästa är disciplin, ovillkorlig kärlek och klara regler, med bestraffning om de inte följs.  Det behöver naturligtvis inte vara fysiskt bestraffning men också sådan ska kunna ges. Självklart menar jag inte misshandel. Du ska inte heller vara kompis med ditt barn, du ska vara förälder. Och skolan ska inte vara en förhandlande diskussionsklubb utan en läroanstalt. Många politiker verkar arbeta för det man tror är barnets bästa. Ibland undrar jag om det egentligen är sitt eget lilla inre barn man tillfredsställer? Det där inre barnet som fick nog av disciplin och regler och nu hjälper till att kasta ut barnet med badvattnet.

 

Det finns ett flertal artiklar som illustrerar vad som hänt med svensk skola. En rektor i Örebro slutar efter hot. ”Det finns en grupp elever som är besvärliga för skolan att hantera.” Och på en grundskola i Sundsvall försökte en elev strypa en lärare med hopprep och drog sedan en påse över huvudet på en annan. Efter dessa överfall försökte eleven tända eld i rummet.  Vad har man då gjort åt detta? Jo, personalen har fått överfallslarm.

 

Den bistra sanningen är att hundratals lärare numera varje år drabbas av elevers dåliga uppfostran, respektlöshet och brist på disciplin. En tredjedel av alla anmälningar till Arbetsmiljöverket om tillbud på skolor utgörs av fall av hot och våld mot skolpersonal.  DN har gjort en genomgång av det här området, som är känsligt både på grund av skolans rykte och de utsattas rädsla för eleverna. Många avstår också att berätta pga. skam.

 

Ett litet axplock ur listan:

En elev stack en syl i knät på läraren. En elevcoach hotades med en trasig flaska på en skola i Falkenberg, En rektor från Stockholmsområdet fick slag och sparkar när hon tillsammans med en lärare skulle försöka skydda en elev från att bli nedslagen av en klasskamrat. I Uppsala kastar en 14-åring en gryta med kokande vatten på personalen. En datalärare i Skövde blir mordhotad, attackerad och nedbrottad på golvet av elev.  I Älmhult kastar en elev en sax mot ansiktet på läraren och slår med knytnäven.

 

Majoriteten som drabbas är kvinnor 45-54 år och de flesta anmälningar gäller personal på grundskolor. Under perioden 2008-2012 sjukskrevs 1311 lärare efter hot eller våld från elever. 1054 kvinnor och 257 män.

Och utöver det har skolorna gjort tusentals anmälningar om allvarliga incidenter som inte lett till sjukskrivningar. Men om 250 människor per år är med om så allvarliga incidenter att man sjukskriver sig borde det väl anses som ett mycket allvarligt arbetsmiljöproblem?

 

Hur hamnade vi i den här situationen? Det finns säkert flera olika samverkande förklaringar. Resursfördelning, kommunalisering och samhällsutvecklingen är förklaringar man ofta hör. Det har alltid funnits barn med olika slag av problem, men när började allt gå överstyr? Vi har stiftat en lag om barnmisshandel, där det mesta kan vara misshandel. Samtidigt har vi tagit in en stor mängd människor från kulturer där våld är det förhärskande svaret för att få personlig respekt. Detta parat med lättkränkthet för skitsaker blir explosivt.. Har man sedan blivit utsatt för krig finns alla chanser till psykisk insufficiens. I en undersökning av Bris visade sig invandrarföräldrar vara de som använde sig mest av fysiska bestraffningar. Och otaliga undersökningar visar att om man är uppväxt med våld utövar man det ofta själv Samtidigt som vi i Sverige har kriminaliserat att ens ta ett barn i armen. Vi har tydligen släppt kraven på respekt och disciplin i skolan och har ingenting att backa upp våra lydnadskrav med.  Och kommer man från en kultur där kvinnor ses som mindre värda kanske unga invandrarpojkar blir oerhört kränkta av tillrättavisningar av kvinnor? Vi tar in

“ensamkommande barn” utan giltig identifikation och kan tydligen aldrig tänka oss att de dödat motståndare sedan tidiga tonår eller ens att de ljuger om sin ålder. Det är naturligtvis inte bara lärare som drabbas utan alla som har sin dagliga gärning i skolan, och framför allt eleverna själva. Numera verkar förnedrande tilltal, sexuella trakasserier, rån och misshandel vara rikligt förekommande i våra skolor. I vissa mer än andra.  

Vår otroliga naivitet och okunniga godhet börjar ge rejäl utdelning nu.  

 

Internationella Engelska Skolan i Uppsala och Linköping kritiseras nu av Skolinspektionen för att eleverna inte haft inflytande över ordningsreglerna. Det är enligt Skolinspektionen ett brott mot skollagen. Eleverna på engelska skolan får inte tilltala lärare med förnamn och man har en viss klädkod. Inte för korta kjolar och behåband får inte synas.

Men det låter väl alldeles utmärkt? Det är vi vuxna som ska bestämma reglerna! Det överlåter man självklart inte till ungdomarna. Vi har gått för långt i vårt fjäskande för barnen.

 

Intressant nog publicerades en artikel i Corren18 juni om fristående Maria Elementarskola som fått ett vite på 400 000 av Skolinspektionen. Man har dessutom beslutat om nytt föreläggande på 800 000 kr. 

Skolinspektionen talar om ”uppseendeväckande brister” Vad består då dessa uppseendeväckande brister i? Jo, man har en otidsenlig kunskapssyn och ett auktoritärt förhållningssätt till eleverna. Och det finns brister i arbetet mot kränkande behandling, det finns faktiskt ”lärare som skriker åt eleverna så att de känner sig lite rädda”.  Allt enligt artikeln.

 

Den ”otidsenliga kunskapssynen” är förmodligen att ungarna ska lära sig något, eftersom skolans meritvärde är högt (skolan 257,7 och riket 208,8 för 2010) och behöriga till gymnasiet är 100 % (riket 81,6). 

Är dessa goda värden en konsekvens av det ”auktoritära förhållningssättet” kanske? Jag skulle inte tveka att skriva in mitt barn där för att lära sig respekt och disciplin och få kunskap. Då ger man barnet chansen till en bra framtid.   

Men det kommer antagligen inte att dröja länge innan man med hjälp av

Skolinspektionens krav slagit sönder de sista skolorna som faktiskt fungerar bra och kräver något av sina elever.

 

Elefanten i rummet dansar tarantella klädd i minikjol och stövlar i grälla neonfärger. Fast vi fortsätter väl som vanligt att titta storögt på varandra och fråga oss varför ingen vill bli lärare längre? Och vi fortsätter väl också att diskutera alla tänkbara orsaker till nedgången för svensk skola, utom det som troligen har påverkat skolan mest.   

 

 

 

 

 

 

 

http://www.expressen.se/gt/kvinna-orfilade-barn-i-klassrum---far-boter/

http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/familj/article15097626.ab

http://www.nutidningen.nu/index.php/nyheter/finnveden/34245-Laerare-som-slog-elev-avskedas-

httphttp://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article17801354.abhttp://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article17801354.ab://www.corren.se/sverige/skola-kritiseras-for-ordningsregler-6381204-artikel.aspx

http://www.corren.se/sverige/artikel.aspx?articleId=6381960

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/rektor-slutar-efter-hot_8141008.svd

http://www.bt.se/nyheter/boras/tog-brakigt-barn-i-armen-sparkades%283808270%29.gm

http://www.dn.se/nyheter/sverige/larare-hotas-och-misshandlas-av-sina-elever/

http://www.corren.se/sverige/hoga-viten-for-stockholmsskola-6426574-artikel.aspx

Lärarbristen är akut. Kan man tänka sig så underligt?

http://www.expressen.se/nyheter/lararbristen-akut/

Här har vi lite mer dödshot mot lärare:

http://www.exponerat.info/invandrarelev-med-tolkbehov-hotade-doda-kvinnlig-larare-med-kniv/

 http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article17179049.ab

http://www.corren.se/bostad/carinaskronika/vad-ar-det-som-hander-i-skolan-6636027-artikel.aspx

  http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article19262413.ab
http://www.corren.se/nyheter/sverige/elever-biter-och-slar-larare-7399296.aspx